Tv og internett i borettslaget

Kollektiv avtale med Telia

Vi har en kollektivavtale med Telia på tv og internett. 

Inkludert i avtalen:

  • Kollektiv bredbånd 50
  • Kollektiv TV & strømming – 50 poeng
  • 1 stk TV dekoder Telia Box med opptaksfunksjon
  • Service og vedlikehold

Feil på anlegget

Hvis du opplever feil på utstyret, mangler internett eller TV signal, må du kontakte Telia kundeservice så raskt som mulig. 

Da vil Telia opprette sak for utbedring.

Kundeservice kan ringes på telefon 924 05 050 eller https://www.telia.no/kundeservice/kontakt-oss/

Kjøpe oppgradering pr bolig

Wifi i hele boligen

Da boligene i borettslaget er forskjellig bygd, kan beboere oppleve at wifi fungerer forskjellig fra bolig til bolig. Dersom det er viktig å ha bra wifi signal i hele boligen, oppfordres beboere til å sjekke ut Telia sitt Mesh-nettverk tilbud. Les mer her: https://www.telia.no/internett/wifix/

Opplever du fortsatt at wifi-signalet ikke er optimalt etter å ha installert Wifix-pakken? Ring en wifiXpert (924 05 050) som hjelper deg helt i mål. Er du ikke fornøyd etter 30 dager, får du pengene tilbake.

Informasjon om vårt nettverk

Nettet til borettslaget er bygd opp som en slags “hybrid” løsning. Alle signaler sendes i fiberkabel frem til Grendehuset på Jærnesheia. Derifra fordeles signalene videre i borettslagets eget Coax kabelnett, hovedsakelig i 4 sløyfer fordelt geografisk. Årsaken til at det fordeles i flere sløyfer, er for å ha maks kapasitet mellom Grendehuset og beboere. Samt at dersom noe skjer med en “hoved” kabel, vil det kun berøre en del av beboerne og ikke alle. Det skal da også være enklere å avdekke skadeårsaken slik at det kan utbedres så kjapt som mulig. Borettslaget har avtale med at Telia skal håndtere det tekniske, også på borettslagets Coax kabelnett.

Den vanligste feilkilden på Coaxnettet, er at det kan bli brudd i kabler som henger mellom boligene, spesielt på høsten da det blåser litt ekstra. Dersom beboere opplever dette, kontakt Telia og rapporter feilen. 

TV dekoderen Telia box

Vi har avtalen vår at alle boligene får en Telia Box gratis. Du kan enkelt dra til en Teliabutikk (Sørlandssenteret eller Sandens) for å bytte TV dekoderen. Pr 01.10.2021 hadde ca 25 % av boligene fortsatt den gamle utgåtte micro dekoderen. Det anbefales på det sterkeste at beboere som ikke har gjort det enda, bytter den ut med den nye, langt bedre dekoderen.

Styrets dialog med Telia

Styret har løpende dialog med Telia for oppfølging av avtalen. Vi opplever Telia som en profesjonell aktør som tar oss på alvor. 

Når styret hører om beboere som har store problemer med TV og internett, så får vi ofte tilbakemelding fra Telia om at beboer ikke har vært i kontakt med kundeservice. 

Alle saker som meldes inn til Telia blir loggført, og Styret blir orientert av Telia om problemer med vårt anlegg.

Dersom Telia blir bedt om det, kan de måle internkommunikasjonen på utstyret i spesifiserte boliger, for å se om det kan være beboeres utstyr som er flaskehalsen. Eldre utstyr, (kan være nettbrett, telefoner, eller eldre pc/laptoper) har gjerne ikke kapasitet til å “kommunisere” optimalt med høyhastighets linje. Dersom dere opplever problemer, kontakt Telia slik at de kan registrere og sjekke.

Opplever du at Telia ikke retter feil på din bolig, ikke nøl med å ta kontakt med Styret.

Er beboere tvunget til å være del av den kollektive avtalen?

Svaret er nei!

Styret i borettslaget har kommet til enighet med Telia om at dersom enkelte beboere ønsker å melde seg ut av den kollektive avtalen, så vil Telia akseptere dette, uten konsekvenser for avtalen.

Dersom beboere ønsker dette, MÅ dette tas via styret, og ikke via Telia kundeservice. Send skriftlig beskjed til styret der dere ber om at dere kobles av avtalen. Husk at det er kun registrert andelshaver som kan signere på en slik utmelding. Styret setter da i gang prosessen. Når utstyret er levert tilbake og signalene kuttet, vil felleskostnadene reduseres for den enkelte beboer, pr. i dag utgjør dette ca kr 350,- som er kostnaden pr. beboer for internett og TV.