Møte med AKT i mai
AKT har kontaktet styret i borettslaget der de har bedt om møte. Dette møtet er nå fastsatt til 15 mai – styrets leder Roger Engesland og styrets nestleder Vidar Lynnæs vil delta på vegne av borettslaget, men det er veldig ønskelig å få med en beboer som bruker bussen daglig, gjerne fra busstoppet på toppen av heia. Dersom det er noen som kan tenke seg å være med i dette møtet, ta kontakt med styreleder. (AKT har ønsket at det er maks 3 personer fra oss som deltar på møtet)
Det er høyst usikkert om AKT vil bruke dette møtet som et «informasjonsmøte» for å legitimere besluttningen om å legge ned ruten, eller om det faktisk er et dialogmøte der AKT ønsker innspill før de tar besluttningen. Vi håper selvsagt de er interresert i innspill. Det er dessverre mye rykter og veldig lite konkret informasjon vi har fått, med unntak av «fellessvaret» som er sendt fra dem (dette fellessvaret ligger som link under her)
Styret klarer ikke å se fornuften i «justeringene» som AKT kaller det
- Bedre punktlighet ? – Hvor vanskelig er det å beregnet tiden det tar å kjøre rundt Jærnesheia.
- Tryggere kjørevei vinterstid ? – Veien og bakken er eksakt slik den har vært siden bussen startet å kjøre der for ca. 45-50 år siden. Flaskehalsen er Jærnesbakken, ikke veien rundt Jærnesheia. Noen få ganger vinterstid kan det dog enes i at det kan være glatt ved busstoppet ved Jærnesheia 40. Oppegående sjåfører velger da å kjøre 30 meter lengre og stoppe på toppen av bakke for å slippe av og på passasjerer, dette skjer veldig sjeldent, da kommunen til nå har holdt veien veldig bra vedlike, men unntak kan skje når det er snøkaos. Det er også fullt mulig med enkle midler å lage et stopp like før innkjøringen til Jærneskollen, da vil det ikke være et argument at det er problemer med stopp i oppoverbakke. Det nevnes også at det er smale partier – hvor er det, og kan det evt. løses enkelt ? Dersom bussen ikke klarer å kjøre veien rundt Jærnesheia når det er snø pga «smale partier» hvordan i all verden kommer de seg frem i byen på vinterstid?
- Bedre totalttilbud for alle reisende ? – hvordan kan det å legge ned tilbudet om buss, bedre totaltilbudet for alle reisende. Det tar 2- 3 minutter å kjøre rundt Jærnesheia, hvor vanskelig er det å beregnet dette i planleggingen av bussruten?
- Ikke busstrafikk langs boligvei ? – AKT bruker her Kristiansand kommune som referanse på at dette ikke er ønskelig. Sløyfen rundt Jærnesheia er ikke mere boligvei enn Hånesveien, Vardåsveien, Slettheiveien, Justneshalvøya ++ Representant fra styret var ute å gjorde målinger, og veien er faktisk like bred på Jærnesheia som et par av veiene nevnt over.
AKT skriver « hva betyr dette for deg»
- Flere busser som kommer til riktig tid ? – hvor ofte opplever vi at bussen er forsinket ? Problemet til nå har vært at bussen står og VENTER på toppen ved Skinnerheia for å kunne kjøre videre, fordi bussen er FØR tiden.
- Mindre forsinkelser på hele busslinjen ? det blir jo ikke noe mer forsinkelser om man planlegger at bussen bruker 2-3 minutter på å kjøre rundt Jærnesheia.
- Bedre plass og sikkerhet for bussene – særlig vinterstid. Bussene er vel ca. eksakt samme størrelse som de var i 1978 ? Dersom det er smale partier på vinterstid, er det vel kanskje en idé å heller finner ut av hvor er problemet, slik at man evt. kan se på alternative løsninger for å bedre dette, fremfor å ta en dramatisk besluttning om å legge ned ruten??
- Et sikrere boligområdet !!!?? – hvordan kan man påstå at det blir et sikrerer boligområdet når folk og fe som bor på toppen av Jærensheia/Jærneskollen nå må gå fra krysset ved Skinnerheia, i veibanen, i all slags vær og da gjerne med en pose eller to med varer.
Styret ser på busstilbudet rundt Jærnesheia som en viktig tjeneste for beboerne.
Det er helt i tråd med det grønne skiftet, samt Byvekstavtalen. Utsnitt Byvekstavtalen « Gjennom byvekstavtalen har vi 214,5 mill. kroner (2024-kroner) per år til drift av kollektivtrafikken, nye veier, sykkelfelt, fortau og holdeplasser.» – Her går AKT motsatt vei – de vil legge ned holdeplasser!!! Les hele beskrivelsen fra Agder Fylkeskommune her: https://agderfk.no/vare-
Annet utsnitt fra beskrivelsen «Videre får fylkeskommunen finansiert en rekke prosjekter for å øke fremkommeligheten for kollektivtransporten og myke trafikanter som vi ellers ikke ville kunne fått gjennomført uten byvekstavtalen.» AKT sin løsning er stikk motsatt, de ønsker å legge ned holdeplasser, som da igjen vil medføre økt bruk av bil, i tillegg blir det økt fare for ulykker ved at de som må ta buss, nå må gå i veibanen opptil 450 meter ift tidligere.
Det virker som AKT har vetorett
Etter utallige telefoner og mailer, sitter styret dessverre igjen med en oppfatning av at AKT kan gjøre akkurat som de vil. Både via kommunen og politikere, så er det kommet indikasjoner om at «ingen bestemmer over AKT» med andre ord, de kan gjøre som de vil og det kan virke som at vårt eneste håp er at AKT, som innledet, vil ha dette møtet for å få innspill og ikke bare for å legitimere en beslutning.
Vil du hjelpe oss i kampen om å beholde bussen på Jærnesheia?
Kjenner dere noen i kommunen eller politikere, eller andre instanser som kan ha påvirkning ?
Kontakt gjerne styret evt. dem direkte.
Vi bør ikke bare gi oss uten kamp, busstilbudet rundt Jærnesheia er viktig for alle som bruker bussen.